mandag 14. juni 2010

fizeste coco na tua perna

Det vil si "du har bæsja på leggen". Mer eller mindre, den stille responsen jeg fikk skrek "eeeh, tror det er på tide du drar hjem Kari". Direkte oversetting funker sjeldent. Men det er jo faktisk snart på tide. Neste uke er jeg hjemme. Tenk. Jeg vet fortsatt ikke hvordan jeg skal forklare det, men se for deg;
Du har en drøm - du vil bli lege. Du sitter fortsatt på over skolebøkene på videregående, men du har bestemt deg. Du vet at det tar bokstavelig talt blod, svette og tårer, søvnløse netter, haugevis av studering, dager du bare vil gi opp, dager du skulle ønske du kunne ha igjen, dager du kunne vært uten, dager du ville gjort alt for å gjort noe annerledes, dager som vil påvirke livet ditt for alltid. Til tross for dette er det noe du vil så inderlig og har bestemt deg for å oppnå. Men du klarer ikke se for deg dagen det blir virkelighet - den ligger haugevis av år, uventede forandringer, hinder og ubegynt arbeid unna.
Det jeg prøver å si er at jeg føler dagen jeg "skal bli lege" begynner å nærme seg, dagen jeg i over ni måneder har sittet tenkt på men ikke klart å sett for meg, den lå så mange dager unna. Jeg satt bokstavelig talt på videregående og fantaserte og den dagen, men visste det lå et år med mye mellom at jeg aldri klarte å virkelig se meg komme til den dagen. Den bare lå der langt ute i universet og fløt. Og neste uke er den her. Ågud der sammenlignet jeg akkurat en naiv tenåring på et ferieår i syden med et av verdens vanskeligste og viktigste yrker. Coco na minha perna.

Check out the Magic Bus!

hei, lurte på; Når søkte du penger fra lånekassa? Måtte du vente til du hadde fått skoleplass og familie? Og måtte du sende inn godkjennings papirer fra skolen din i norge? :)

Jeg var, til pappas store ergelse, veldig sent ute med søkinga av støtte fra lånekassa, men tror fristen er i september engang. Jeg drev hvertfall fortsatt å søkte like etter sommerferien i fjor begynte. Du trenger ikke noe skoleplass eller familie i vertslandet du skal til for å søke, bare materiell fra skolen din i Norge og et bevispapir fra AFS at du skal på utveksligsåret. Jeg husker ikke alle papirene du trenger, men det tok ikke lang tid og alle stod på lånekassen.no sine sider. Og hvis lånekassen fortsatt spør deg om et bevis på at du kan språket i landet du skal til (noe som er rett fram dust, at du skal lære deg et nytt språk er jo noe av meningen med utvekslingsåret) så bare ringer du AFS og/eller sender inn en klage om det til lånekassen. De ga seg i fjor i hvertfall.

Så driver jeg forresten og prøver å kjøpe gaver til noen av dere - det er verdens STØRSTE slit skal dere vite! Finne den perfekte gaven til hver enkelt, ikke verdens dyreste og helst på størrelse med en knappenål i og med de skal med bagasejn min hjem. Så ikke sitt med store forhåpninger altså. Det blir sikkert klisjee-turistcrap på alle sammen. love you all.

For at det koster 15-20 EURO for HVER kilo med overvekt jeg skal ha med hjem er DET MEST DUST SOM HAR HENDT DENNE VERDEN SIDEN DAG BØRGE AKERØ

Ingen kommentarer: