lørdag 26. desember 2009

Natal <3

Jul er digg. Untatt gavestyr pá GIGAkjópesenter. À gá mot strómmen der er som á gá med ski pá bena gjennom svingdórer. Men har ná handlet alle gavene jeg behóver tror jeg - glemte vel en eller to slik jeg alltid gjór. Men med pepperkakedeigen mamma sendte meg bakte tha family og jeg masse pepperkaker som jeg ga til diverse besteforeldre - ikke alle da hva tar dere meg for, spiste vel nesten alle selv. Tror faktisk halve deigen ble spist opp fór vi fikk begynt tilogmed. det var ikke meg! ...





Det hele endte ganske stygt - pepperkake Bestemor mistet en arm til sultne Indy og pepperkake Gudfar mistet begge bena. Vi próvde desperat á lime de pá igjen med melis, men det ble bare sól og endte med at han fikk melisbikini. Han ble egenltig skikkelig kul, jeg bare háper gudfaren selv er like ápensinnet.

Jeg innvaderte ogsá Ikea her om dagen, det var en smule bizarro. For det fórste sá jeg velkjente móbler overalt, fikk tilogmed satt meg i sofatvillingen til den hjemme hos pappa. Men det stoppet ikke der - i Ikeaminibutikken utenfor fant jeg Biler, knekkebród og glógg! Jeg SKAL tilbake.


Biler og knekkebród!

                        

Sá solgte de ogsá softis der (som jeg selvfólgelig bare mátte ha) men kassapersonalet pá Ikea gidder ikke á lage de selv..! Oh meu deus. Sá si jeg fólte meg veldig hóy pá paera da jeg klarte á lage min egen UTEN á bruke den gigantiske bruksanvisningen de hadde satt opp! Diplom til mei, for DET var avanserte greier..

Butt butt!


Vaeret pá julaften. Det ser kanskje ikke sá ille ut, men ikke la dere lure. Det er F to the R to the I to the O.


oooog juletreet! jeg digger det.

Jula så langt har forsåvidt gått veldig veldig bra, tror det er fordi den er så annerledes og at jeg ikke gjør de samme tradisjonene som hjemme. Men jeg har fått smake på noen nye, feks laget julekrybbe. Vi dro til Sintra og plukket mose og kongler i supermystisk-kos skog - a serio jeg skal flytte til Sintra det er så pent der.

Og herregud, folk blir SÅ sjokka når jeg forteller dem at jeg faktisk IKKE spiser bachalau på julaften. Er såvidt jeg forteller at det er ikke bare meg heller (vil jo ikke gi uskyldige portugisere hjeretstans) de fleste spiser faktisk pinnekjøtt eller ribbe. IKKE BACHALAU! Det verste er at de ikke tror meg heller vetdu. "I don't know anything about Norway, Im sorry. Just that you give us bachalau!" DEN har jeg vel hørt i gjennomsnitt 564 ganger om dagen. Etter hva jeg husker  har jeg smakt bachalau EN gang i mitt liv før jeg kom hit, og det var en rød suppelignende greie. Her er jo bachalau, spesielt "de Noruega" en skremmende vanlig matrett. Så alle tror jo jeg er DEN bachalau-eksperten - jeg er jo fra Noruega! Sannheten er at jeg såvidt visste hva det var før jeg kom, nå spiser jeg det 78 ganger i uka. Så jeg kommer nok hjem som en bedre nordmann enn da jeg dro.

 Anyways!

God jul og godtnyttår alle sammen, håper dere har det kjempebra! bjs

Ingen kommentarer: