tirsdag 29. desember 2009

baka-laka-lau

Okey - dette beviser bare enda mer min uvisshet om bacalhau. Ordet ble FEILSTAVET hver eneste gang i forrige innlegg. Men merket dere det? Det vedder jeg bananen og den dóde iPoden min pá dere ikke gjorde! Og vi(jeg) skal liksom forestille nordmenn.. Hva har det blitt av verden?

Men jeg elsker norsk jul for alt i verden. Men portugisisk er ikke sá ille! Jeg har kost meg ordentlig denne jula, til min overraskelse, dog jul ikke blir sett pá samme máte som jeg er vandt til. Helt fram til julaften er vanlige dager, ikke lille julaften engang var noe spesielt. Og gavene ble ápnet litt i puljer - noen etter middag, noen etter midnatt og noen dagen etterpá til lunsj. Men det tror jeg bare var min familie.

Men má si de tradisjonelle dessertene her er litt spesielle! Feks en slags kake laget av tynn pasta med kanel (my new favourite btw), veldig sót og blaut risengrót, bródskiver stekt i sukker og honning els, og generelt ting dyppet i sukker og fett og fritert til mánen og hjem. Spesielt noe som heter "sonhos" - áááhh jeg dór det er sá godt. Jeg vet ikke hvordan jeg skal beskrive de, men himmelen kan vel ikke skildres.

Noe annet jeg ikke hadde ventet julekvelden var karakterene. De kom i posten etter julemiddagen, eller resten av sósknene mine fikk karakterene sine da, var det ingen til meg. Men i dag kom de! Og jeg har ikke stryket i NOE!

Português - 15
Inglês - 16
Filosofia - 10
Educação Física - 13
Matemática A - b)
Economia A - AM
História B - b)

Skalaen gár da altsá til 20, sá det gár jo ikke crap! Under 8 er stryk, og jada - jeg burde ha 20 i engelsk. Men her fólger de gramatikk som om det var koranen, og gramatikk er jeg ikke god i i norsk engang. AM betyr at det er annulert, og b) stár for at jeg ikke fár karakter siden jeg er utvekslingsstudent. Noe som jeg kaster meg i stóvet og takker gud for i matten - fikk jo 1,4 pá forrige próve - men historien fóler jeg jeg kunne fá en god karkater i, sá jeg ble litt skuffa. Men sá lenge jeg ikke stryker er jeg vel glad.



Dette er da fra bursdagen min, den ene gangen jeg fikk lov á gá ut alene i áret. (jada jeg er feit og venstrefoten min er rar) Jeg gledet meg skikkelig til á fá oppleve Lisboas natteliv, men slik ble det da IKKE.

Den fórste nattklubben vi kom inn pá mátte jeg forlate etter 10 minutter fordi det var ei venninne som ikke kom seg inn. Sá kom vi oss tilslutt til en annen, men etter nye ti minutter der kom hele Lisboas politiarmé, skrudde av musikken og stengte av stedet. Med oss inne selvsagt, alle skulle sjekkes for ID. Og da Kari kom med sitt norske DnBnor bankkort visste jeg ikke om han skulle slippe meg ut eller klaske til meg og sette meg i falskID haugen sammen med oversminkede 12áringer. Da vi endelig kom ut sturet de oss i en klynge hvor vi mátte stá og vente i 158% kulde. Tilslutt da klokka begynte á naerme seg halv fem gikk jeg ned pá mine fólelseslóse ben og ba politimannen til jeg ble grónn i annsiktet og jeg kunne fá dra hjem. Der har du Karis wild night out. damnit. Jeg fikk drukket meg sórpe full etterpá da, pappa!

Nei men i dag har vaert en god dag. Mótte Preple en liten tur og sammen innvaderte vi Ikea for á kjópe glógg. Det var ikke det eneste vi oppdaga!


Smoked Swedish Sliced Reindeer! Jeg LÁ pá golvet og lo.


Og HVA er mere svenskt enn Abba?



Men herregud - fullkornspepperkaker? Skal jul plutselig vaere sunt ná? det er det dummeste jeg har hórt.


Ja.. Vi fant Knut!


Sá har vi laert dagens moral - ikke kjóp papirposer hvis det regner ute. Det er hvis du ikke vil dele vinglóggen din med asfalten.

Men ná má jeg pakke - skal til madeira i morra omd! Godt nyttár alle sammen, make it superduperfixe! Beijinhos


Ingen kommentarer: