tirsdag 27. april 2010

Kariflause #4388

Sånn ca, jeg har egentlig sluttet og telle. Men siden dere finner det underholdene kan jeg vel fortelle. For min egen underholdning putter jeg på fortellerstemmen.

Kari sitter i timen. Det er ukens andre hetedag, og den klamme lufta i klasserommet gjør det vanskelig og konsentrere seg. Hva hun hadde gitt for å kunne fly ut av vinduet - føle vinden i håret og frisk luft i lungene. Et ord blir skrevet på talva. Kari klarer ikke helt å skille bokstavene, og spør personen foran henne om ordet, slik hun trodde det uttales. Personen foran begynner og le forferdelig. Kari tenker det bare er uttalen hennes som var litt på skevie, og skribler ned ordet på hånda for å spørre noen om det senere.

Senere passerer.

Kari sitter på bussholdeplassen med ei venninne. I utolmodig venting streifer blikket hennes hånda - sjøblåe øyne fanger ordet som er skriblet ned i marineblått. Kari bestemmer seg for å spørre venninnen hvilken betydning disse bokstavene formet. Ettersom hun er vandt til alle blikkene hun får grunnet portugisisk på nivå med fotballkunnskapene hun er i besettelse av, prøver hun ikke lenger å skjule den gebrokkene aksenten, og snakker forsåvidt ganske høyt.

Flausen passerer.

Det viste seg at ordet Kari brølte ut for hele den fullstappede bussholdeplassens underholdning, var et ganske grovt ord for den kroppsdelen som gjør mann til mann.

Hullet i bakken Kari vil synke ned i, viser seg aldri.



Så jeg lagde dette annsiktsuttrykket, og løp min vei. Neida det var tull - men uheldigvis for meg er resten av historien sann.

I og med at alle andre lo av meg, kan jeg vel gi dere den samme gleden. Bare hyggelig.







9 kommentarer:

Alec sa...

Som min vertsmor så fint ville sagt det: HILARIOUS! Hahaha xD Hva var ordet?

Kari sa...

Hahah, ordet er "pila" - som ligner på pillow når man uttaler det. Og det NORSKE ordet for pillow er hore på portugisisk! Jeg blir helt overveldet jeg over hvordan alt så pent henger sammen

Vilde sa...

hei, jeg bare lurte på om du kan språket flytende nå? Klarer du å ha en samtale med noen på portugisisk? Og hvor mye portugisisk lærte du deg før du dro? Og har du noen tips til hva man burde jobbe med for å få lære seg språket fortest mulig?
:D

Kari sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Kari sa...

Hei!

Jeg forventet fór jeg dro at jeg skulle prate mer eller mindre flytende og forstá nesten alt pá dette tidspunktet, men det gjór jeg nok ikke. Det kan hende jeg forstár bedre enn jeg tror selv, for du merker ikke din egen fremgang, det er mye lettere og fokusere pá alt man IKKE forstár. Noen dager kan du forstá nesten alt, andre dager fóles det fortsatt ut som den fórste uka. Det kommer HELT ann pá situasjoen.

AFS har kanskje fortalt deg at du ikke skal snakke noe engelsk i det heletatt, sá jeg tok ca 6 privattimer i spráket fór jeg dro, for á vaere litt forberedt. Til tross for dette ble det mye engelsk - men jeg fóler det ikke er noe galt med det i begynnelsen. Men snakk portugisisk nár du kan - det er utroolig viktig. Próv ALLTID pá portugisisk fórst, og ikke gi opp med en gang hvis ingen forstár. Portugisere er ogsá veldig glad i á praktisere engelsken sin, sá det er mange jeg snakker portugisisk med, men de svarer pá engelsk. Ikke vaer redd for á si "fala portugues!" og spar engelsken heeelt tilslutt hvis absolutt alt háp er ute. Samtaler gár helt fint ná, et par verbbóyinger osv pá skeive, men alle forstár.

Háper det hjalp! Du skal til Portugal et ár?

Vilde sa...

Tusen takk for herlig svar! :D ja, jeg vurderer å dra til neste år, men er ikke helt sikker enda : p

Vilde sa...

Et spørmål til; Skal du begynne rett på 3 året? får du året godkjent? får du greie karakterer i fagene? og hvilke fag har du hatt?
uups, ble litt mer en et spørsmål det gitt.. hehe :D

Kari sa...

Stol på meg - hvis du vurderer å dra betyr du har lyst = hvis du har lyst kommer du til å sitte hjemme i Norge og angre forFErdelig hvis du ikke gjør det! DRA

Ja etter planen skal jeg begynne på tredjeåret når jeg kommer hjem - så lenge jeg består i fagene jeg skal fortsette med hjemme. Her ble jeg plassert i økonomi "linja", så jeg har økonomi (men det annulerte jeg) A-matte, historie, filosofi, engelsk, portugisisk, portugisisk for de som ikke snakker portugisisk, og gym. Gym, engelsk og "spesial" portugisisken går bra, sliter mer med historie og filosofi og matte. Det er forskjellig fra skole til skole her, men jeg får spesiellvurdering i noen fag og i andre blir jeg vurdert som alle de andre. Men så lenge du prøver ditt beste (klisjee I know) kommer du nok til å bestå, de fleste gjør det. I begynnelsen virker det 126% umulig, men det går over!

Vilde sa...

okey, det er godt å høre at det ikke er umulig! Jeg kommer nok til å dra, så tusen takk : D