fredag 23. oktober 2009

One week to go!

Da er det bare en drøy uke igjen til avreise (!), så jeg tenkte Portugalbloggen som skal skrives burde komme på plass. Jeg kommer til å skrive om mitt år som AFS'er i Portugal så de som lurer på hvordan jeg har det kan tune inn og lese. Om det blir så interessant kan jeg ikke love, men det får du decide for yourself :)

Anyways - jeg skal altså bo like utenfor Lisboa i en by som heter Alfragide. Der skal jeg bo hos mor, far, 3/5 barn og to søte hunder. Jeg har ikke fått så mye mer informasjon om by og skole enda men det ordner vel seg.

Avreise datoen er satt til 11 september som føles insane kort og lenge til, there so much to do yet so little time! Men jeg føler jeg har skaffet meg litt grunnlag med språket nå som jeg tar privattimer, og jeg forstår faktisk litt til min store forbløffelse. Ellers har jeg skaffet meg en sånn liten søt lommeordbok som skal få fast husrom i baklomma mi hvor enn jeg går det neste året. Beklager alle norske venner - this is my new BFF.

Jeg har også fått vite at portugisere er veldig fysiske, altså skal alltid kysse og klemme på deg (handshake ble visst nesten sett på som fornærmende) - så dagen i dag har gått med å klemme på alle jeg møtte på for å gjøre overgangen til Portugal lettere:) Min gode venn Kristin var også veldig flink til å oppmuntre fremmede personer, som etter litt overbevisning var villig til å gi meg en klem. Det var veldig snilt gjort, og jeg takker alle klemmere !

Ellers har jeg hørt de spiser masse så jeg gleder meg. Eg kjem nok trillande heim alle saman!

Ingen kommentarer: